Kelebihan Ubuntu Di Banding Menggunakan Windows

Kelebihan Ubuntu Di Banding Menggunakan Windows

Berdasarkan pengalaman saya yang sedikit dalam penggunaan sistem operasi(OP), saya menemukan ada banyak sebab mengapa anda perlu mencoba sistem operasi ubuntu untuk kompoter anda setidaknya dengan membuat dual boot bersama windows.Antaranya ialah.

1.Lebih Cepat.Saya dapat memproses sesuatu didalam ubuntu lebih cepat berbanding dari windows.Kalau dalam windows,komputer yang kita gunakan sering "hang" dan "buat hal, dan kadang-kadang perlu di restart beberapa kali, dalam ubuntu terlalu jarang berlaku masalah seperti itu.

2.Selamat dari virus.Walaupun terdapat antivirus seperti clamav untuk ubuntu,tetapi saya tidak takut akan keselamatan dari virus maupun trojan, spyware, malware,dan worms seperti dalam windows..

3.Free.Ya,ini mungkin sebab yang terbesar apalagi pengguna ubuntu mendapat dukungan open source yang menjanjikan software dan update terkini yang free.

4.Senang belajar programming.Bagi yang berkenaan, menggunakan linux lebih mendekatkan anda dengan programming tetapi tidak perlu untuk pandai programming barulah boleh menggunakan sistem linux.

5.Masih boleh menggunakan windows di dalam ubuntu menggunakan wine, virtual box, dan sebagainya.


6.Desktop themes dan icon yang senang ditukar-tukar.Jika dalam windows kita menggunakan windows blinds, dalam ubuntu pengubah themes sudah disediakan secara default dan kita tidak perlu menginstall software untuk tujuan yang sama.Hanya perlu mencari themes yang disukai di gnome-look.org dan memasangnya pada desktop kita seperti memasang themes untuk handphone.


7.Dan banyak lagi.Insyaallah saya akan mengulas lanjut tentang kebaikan menggunakan ubuntu dibanding windows.Karena terlalu banyak keuntungan yang menggiurkan di ubuntu,ayo mulai sekarang cobalah gunakan Ubuntu,ga Rugi deeeehhhh.

Related Posts:

0 Response to "Kelebihan Ubuntu Di Banding Menggunakan Windows"

Post a Comment